مجله چاپ و بسته بندی

سایت آموزشی چاپ و بسته بندی

۱۶ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

ترپینگ در فایل چیست ؟

ترپینگ در فایل در صنعت چاپ به عملی گفته می شود که در مرحله طراحی یا آماده سازی فایل انجام می شود تا خطای جابجایی در مرحله چاپ کمتر دیده شود . در حین چاپ به دلایل مختلف که در ادامه توضیح خواهم داد رنگها روی هم نمی خورند. به روی هم نخوردن رنگها اصلاحا Misregistration گفته می شود .

رجیستر نشدن چاپ

از دلایل که باعث جابجایی در چاپ می شود می توان به عوامل زیر اشاره کرد.

  • جنسی که چاپ روی آن انجام میشود از دلایل اصلی جابجایی در چاپ است . بطور مثال در چاپ روی کاغذ به علت وجود آب در برج های مختلف کاغذ دچار اعوجاج می شود و رنگها روی هم نمی خورند.
  • درست بسته نشدن پلیت ها یا کلیشه ها در چاپ افست و یا فلکسو
  • وجود اشکال در ماشین چاپ
  • اشتباهات اپراتوری در تنظیم ماشین چاپ

با اینکه با دقت در موارد بالا جابجایی رنگها به کمترین مقدار آن می رسد با این حال این مقدار هیچ موقع به صفر نمی رسد. بنابراین برای برطرف کردن این مسئله باید به سراغ تکنیک ترپینگ در پیش از چاپ برویم .

در تکنیک ترپینگ با ایجاد همپوشانی در لبه های رنگهایی که با هم در ارتباط هستند مسئله جابجایی رنگ ها را از بین می بریم .

برای انجام ترپینگ در مرحله پیش از چاپ معمولا توسط ادیتورهای با تجربه با دقت زیاد به صورت دستی انجام می شود . البته برای سرعت بخشیدن به این کار می توان از پلاگ این های حرفه ای که برای این کار وجود دارد نیز استفاده کرد . یکی از  بهترین پلاگ این های ترپینگ برنامه Power Trapper   و Instant Trapper  شرکت Esko هستند که در مجموعه پلاگ این های DeskPack  وجود دارند. این پلاگ این ها در کمتر از ۳ ثانیه می توانند یک فایل پیچیده را ترپ گیری کنند و برای خروجی آماده کنند.

آموزش ترپ گیری

ترپ گیری یا ترپینگ به دو شکل انجام می شود.

روش اول – با همپوشانی به شکل گسترده شدن. Spread

روش دوم – با همپوشانی به شکل جمع شدن. Choke

برای ترپ گیری دو رنگ که در مجاورت هم هستند باید انتخاب کنیم که یکی از رنگها را یا بزرگتر کنیم و یا کوچکتر کنیم . بهترین روش برای انتخاب رنگ مورد نظر روش انتخاب بر اساس روشنایی رنگ ها است . برای این همیشه رنگهای روشن را بزرگتر می کنیم و به زیر رنگ های تیره تر می بریم و در بعضی مواقع رنگ های تیره تر را با تکنیک جمع شدن کاری می کنیم که رنگ روشن تر که در مجاورت رنگ تیره تر وجود دارد به زیر رنگ تیره برود . ما همیشه سعی می کنیم که رنگ های تیره تر را بزرگتر نکنیم چون با این کار سایز آنها را نیز بزرگتر کرده ایم .

 

برای مطالعه ادامه مطلب بالا و دسترسی به سایر مطالب مربوط به چاپ و بسته بندی به لینک زیر مراجعه کنید 

ترپینگ در فایل چیست ؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

مرکب در چاپ افست

مرکب در چاپ افست یکی از مباحث مهم برای طراحان و ناظران چاپ است. آشنایی با انواع مرکب و روش‌های خشک شدن مرکب در چاپ افست تاثیر زیادی در کیفیت و نتیجه نهایی شما خواهد داشت.

 

به همان اندازه که کاغذ عامل تاثیرگذاری روی هزینه چاپ می باشد مرکب نیز از موارد مهم در سفارش چاپی است. هر روش چاپی مرکب مخصوص به خود را دارد. با توجه به اینکه مواردی از قبیل تاثیر پذیری در مقابل نور(خشک یا سفت شدن) و یا سمّی بودن مرکب در برخی محصولات چاپی مهم می باشد (مثلاً سمی بودن مرکب در چاپ بسته بندی مواد غذایی) در نتیجه با فرمول های مخصوص این شرایط ساخته می شود

مرکب به دو صورت مایع ( برای چاپ گراور و فلکسو) و خمیری (برای چاپ افست ) به کار می رود.

اجزای تشکیل دهنده مرکب

مرکب های جدید از موادی به شرح زیر تشکیل می شوند.

1. رنگدانه یا پیگمنت ( به صورت پودر) که در حقیقت تشکیل دهنده رنگ مرکب است.

2. رزین که حالت چسبندگی را به پیگمنت میدهد

3. حامل که نقش روان کننده و انتقال مرکب از نوردی به نورد دیگر و در نهایت به پلاستیک چاپ شده دارد. ( حامل با رزین ترکیب شده و نقش انتقال رنگ به روی کاغذ را ایفا می کند. )

4.افزودنی ها که برای عملکرد بهتر چاپ و برای کمک به خشک شدن به مرکب اضافه می شوند

روش خشک شدن مرکب

خشک کردن مرکب به پنج روش تبخیر- خشک شدن شیمیایی- خشک شدن با حرارت- جذب شدن – اکسیداسیون انجام می شود که در زیر به توضیح آنها می پردازیم

الف) تبخیر

این روش در چاپ گراور و فلکسو کاربرد دارد یکی از سریعترین روشهای موجود است و در مواقعی که مرکب حاوی حلال و یا آب باشد انجام می شود

ب) خشک شدن شیمیایی

در این روش با افزودن کاتالیست به مرکب قبل از شروع چاپ باعث می‌شوند که مولکولهای پیگمنت به یکدیگر چسبیده و خشک شود و روش مشابه دیگر هم استفاده از اشعه ماورای بنفش و یا مادون قرمز است که در این روش از خشک کن های IR یا CU استفاده می شود. در این روش می توان سریعاً به مراحل بعدی چاپ مثل صحافی رفت در حالی که کارهای چاپ شده در روش افست را باید به منظور آماده شدن برای مراحل بعدی چاپ چند ساعت رها کرد تا مرکب آنها خشک شود.

پ) خشک شدن با حرارت

ماشین های افست روتاتیو مجهز به تونل خشک کن گازی و یا برقی برای خشک کردن مرکب است که کار خشک کردن را انجام میدهد

ت) جذب شدن

در این روش مرکب با نفوذ در کاغذ یا مقوا خشک می شود البته از این روش نمی توان برای پلاستیک و فویل که غیر قابل نفوذ هستند استفاده کرد

ث) اکسیداسیون

در این روش مرکب با جذب اکسیژن از هوا و به وسیله مواد موجود در آن خشک می شود مولکول های مرکب به هم متصل شده در حالیکه لایه نازک مرکب به آهستگی سفت میشود این روش از دیگر روش ها کندتر بوده و برای چاپ با کاغذ و مقوا به همراه روش جذب شدن استفاده می شود

 

برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید

مرکب در چاپ افست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

پیت‌ استاپ، بهترین ادیتور پی دی اف

پیت‌ استاپ بی‌تردید یکی از بهترین و کاربردی‌ترین پلاگین‌های ساخته‌شده برای نرم‌افزار آکروبات است.

پیت‌ استاپ مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی است که امکان اصلاح و کنترل فایل‌های پی دی اف را امکان‌پذیر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید فرمت خروجی فایل در صنعت چاپ فرمت پی دی اف است. امروزه همه نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی از فرمت پی دی اف برای خروجی گرفتن و ارسال به لیتوگرافی استفاده می‌کنند. برای کنترل نهایی معمولاً از برنامه آکروبات استفاده می‌شود ولی این برنامه امکانات کاملی برای کنترل فایل و یا اصلاحات آن ندارد و فقط در حد کنترل کانال‌های رنگی و اصلاحات ساده را می‌توان در آن انجام داد. (البته پریفلایت بسیار قوی دارد).

پیت‌استاپ پروازاین‌رو شرکت Enfocus که در حال حاضر زیرمجموعه شرکت بزرگ Esko هست برای آکروبات شرکت Adobe پلاگین بسیار قدرتمند و کاربردی بنام Pitstop Pro را تولید کرد.

در پیت‌ استاپ پرو ابزارهای کنترلی و اصلاحی بسیار قدرتمند و پرکاربردی وجود دارد. یکی از قدرتمندترین قسمت‌های پیت‌ استاپ قسمت پریفلایت آن است که به‌راحتی می‌تواند در کل فایل شما جستجو کند و اشکالات آن را پیدا کند و در صورت موافقت شما آن‌ها را اصلاح کند. پیت‌ استاپ درنهایت یک گزارش چندصفحه‌ای از وضعیت اشکالات و محل اشکالات به شما می‌دهد که بتوانید برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

پیت‌استاپ سرورپریفلایت یعنی کنترل کردن فایل قبل از ارسال به خروجی. عمل پریفلایت از صنعت هواپیمایی به صنعت پیش از چاپ آمده است. معمولاً خلبان‌ها فهرستی دارند که باید قبل از پرواز آن‌ها را کنترل کنند تا در حین پرواز به مشکلی نخورند. در صنعت چاپ نیز قبل از اینکه فایل را برای چاپخانه بفرستیم و خروجی آن را تهیه کنیم باید موارد مهمی که می‌تواند باعث خسارت مالی شود را کنترل مجدد بکنیم. این عمل در مرحله طراحی و یا در لیتوگرافی یا کلیشه سازی و یا سیلندر سازی انجام می‌شود.

در پیت‌ استاپ شما می‌توانید یک لیست از موارد مهمی که باید قبل از خروجی کنترل شوند تهیه کنید و یا از فهرست‌های آماده‌ای که برای صنعت چاپ از قبل آماده‌شده‌اند استفاده کنید. در پیت‌ استاپ شما به‌راحتی می‌توانید یک آبجکت را انتخاب کنید و در صد رنگ آن را ببینید و یا آن را تغییر دهید. در پیت‌ استاپ هر کاری که فکرش رو کنید می‌توانید در فایل پی دی اف انجام دهید.

برای مطالعه ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید

پیت استاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

آموزش خصوصی اسکو دسک‌ پک

دسک پک نام مجموعه‌ای از پلاگ این های حرفه ای برای نرم افزار ادوبی الستریتور می باشد. در آموزش خصوصی اسکو دسک‌ پک به علاقه مندان به این مجموعه مواردی کاربردی برای استفاده بهتر از این پلاگ این های ارزشمند آموزش داده می‌شود.

 

مجموعه اسکو دسک‌ پک شامل پلاگ این های مختلفی می باشد که هر کدام از آنها برای کار خاصی ساخته شده اند.  بعضی از آنها کاربرد و روش استقاده ساده‌ای دارند و بعضی از آنها پیچیده و یادگیری آنها احتیاج به صرف زمان بیشتری دارد .   در کلاس آموزش خصوصی دسک‌ پک تمام موارد کاربردی این مجموعه آموزش داده می‌شود. لازمه استفاده از بعضی از این پلاگ‌این‌های دسک پک  داشتن اطلاعات در باره نرم افزارهای دیگر شرکت اسکو می‌باشد و برای کارکرد درست آنها باید اطلاعاتی از آن نرم افزارها داشته باشید. موارد زیر در این کلاس آموزش داده می‌شود :

سرتیتر مطالب

  • درج انواع بارکد با پلاگ این داینامیک بارکد
  • فرم بندی انواع فرم با پلاگ این پاور لی اوت
  • ترپ گیری انواع ابجکت های وکتور و تصویر با لاگ این اینستند ترپ و پا
  • طراحی تیغ جعبه
  • سه بعدی سازی و ویژوالایز کردن فرایند های چاپ به صورت مجازی
  • خروحی فایل برای لیتوگرافی
  • موک آپ سازی بسته بندی های چیپس و بستنی و …
  • کنترل کردن فایل قبل از خروجی
  • علامت گذاری در فایل  ( علایم چاپی )
  • و موارد بسیاری دیگر

زمان کلاس

زمان کلاس با بصورت توافقی هماهنگ می‌شود. جهت اطلاع از هزینه این کلاس با شماره ۰۹۱۲۱۸۸۵۰۵۲ تماس بگیرید. برای آشنایی بیشتر با دسک پک می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید. آشنایی با نرم افزار اسکو دسک پک

دسک پک

برای دسترسی به سایر آموزش های نرم افزار های شرکت اسکو به سایت پرینت مگ مراجعه کنید

نرم افزار های شرکت اسکو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

دنسیته مرکب چیست ؟

دنسیته مرکب ، مشخص کننده مقدار ضخامت مرکب بر روی سطج چاپ شونده می باشد. کنترل‭ ‬صحیح‭ ‬مقدار‭ ‬ضخامت‭ ‬مرکبی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬سطح‭ ‬چاپی‭ ‬انتقال‭ ‬می‌یابد‭ ‬،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مهمترین‭ ‬پارامترهای‭ ‬یک‭ ‬چاپ‭ ‬خوب‭ ‬است‭. ‬

این‭ ‬کار‭ ‬باعث‭ ‬می‌شود‭ ‬شما‭ ‬بر‭ ‬روی‭ ‬تولید‭ ‬رنگهای ثانویه (قرمز ، آبی ، سبز ) ، دات گین ، ترپینگ مرکب و مقدار مصرف مرکب کنترل داشته باشید .

عوامل موثر بر دنسیته مرکب در چاپ

  • ال‌پی‌ای‭ ‬آنیلوکس‭ ‬و‭ ‬زاویه‭ ‬آن‭ ‬
  • نوع‭ ‬سیستم‭ ‬مرکب‭ ‬دهی
  • مقدار‭ ‬پیگمنت‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬مرکب
  • ویسکوزیته‭ ‬مرکب
  • سرعت‭ ‬چاپ

اندازه‌گیری‭ ‬ضخامت‭ ‬لایه‭ ‬مرکب‭ ‬بوسیله‭ ‬دستگاهی‭ ‬بنام‭ ‬دنسیتومتر‭ ‬رفلکتیو‭ ‬انجام‭ ‬می‌شود‭. ‬

در‭ ‬تئوری‭ ‬هر‭ ‬چه‭ ‬مقدار‭ ‬رنگ‭ ‬زیادتر‭ ‬شود،‭ ‬مقدار‭ ‬اشباع‭ ‬رنگ‭ ‬بیشتر‭ ‬می‌شود‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬عمل‭ ‬هرچه‭ ‬ضخامت‭ ‬لایه‭ ‬مرکب‭ ‬زیادتر‭ ‬می‌شود‭ ‬باعث‭ ‬پرشدگی‭ ‬در‭ ‬ناحیه‭ ‬ترام‌ها‭  ‬به‭ ‬علت‭ ‬ازدیاد‭ ‬مرکب‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬ناحیه‭ ‬های‭ ‬روشن،‭ ‬موجب‭ ‬تیره‌تر‭ ‬دیده‭ ‬شدن‭ ‬طرح‭ ‬می‌شود‭

اندازه‌گیری‭ ‬دنیسته‭ ‬مرکب‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬کارهای‭ ‬دنسیتومتر‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬دنسیتومتر‭ ‬می‌توان‭ ‬مقدار‭ ‬چاقی‭ ‬ترام‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬دات‭ ‬گین‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬اندازه‌گیری‭ ‬کرد‭.‬

تجربه‭ ‬نشان‭ ‬داده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬دنسته‌های‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬جدول‭ ‬زیر‭ ‬شروع‭ ‬خوبی‭ ‬برای‭ ‬چاپ‭ ‬روی‭ ‬کاغذ‭ ‬گلاسه‭ ‬می‌باشند‭.‬

 

جدول دنسیته مرکب

ویرایش

رنگهای اصلی محدوده دنسیته مرکب
مشکی ۱.۴ – ۱.۵
مژنتا ۱.۲۵ – ۱.۳۵
سایان ۱.۲۰ – ۱.۳۰
زرد ۰.۹۰ – ۱.۰۵

برای مطالعه ادامه مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید

دنسیته مرکب در چاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

دات ‌گین در چاپ

دات ‌گین یا همان افزایش درصد ترام اصطلاحی است که در تمامی چاپ‌ها به چشم می‌خورد. دات ‌گین اتفاقی است که باعث تیره‌تر شدن طرح  چاپ شده با آن چیزی که در ذهن داریم می‌شود.

عوامل زیادی باعث این افزایش درصد می‌شوند. جنس‌های چاپی توانایی جذب مختلفی دارند برای همین رفتارشان در برابر مرکب یکسان نیست و بطور مثال کاغذ تحریر مرکب را به داخل خود می‌کشد و اندازه ترام چاپ شده بزرگ‌تر می‌شود ولی کاغذ گلاسه به مقدار خیلی کمتری این کار را می‌کند و مرکب را در سطح خود نگه می‌دارد.

 

درصد دات‌ گین

درصدی که یک ترام اندازه‌اش بزرگتر می‌شود را درصد دات ‌گین می‌گویند. بطور مثال اگر در فایل اندازه ترام ۲۰ درصد است ولی در چاپ بعد از اندازه‌گیری دیدیم که به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده یعنی ما در این قسمت ۱۰ درصد افزایش درصد ترام یا دات ‌گین داشته‌ایم.

دات ‌گین در مراحل پیش از چاپ و چاپ اتفاق می‌افتد. در مرحله پیش از چاپ به قسمت‌هایی که نوردهی داریم ، می‌تواند افزایش و یا کاهش درصد ترام  اتفاق بیافتد. به کاهش درصد ترام دات‌لاست Dot Lost  گفته می‌شود.

در مرحله چاپ افزایش درصد ترام می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد ولی از مهمترین عوامل آن می‌توانیم به نوع جنس چاپی ، فشار و ویسکوزیته مرکب اشاره کرد.

اگه علاقه‌مند هستید در مورد رفتار مرکب و دنسیته آن اطلاعات بیشتری داشته باشید این مطلب را بخوانید.
دنسیته مرکب چیست ؟

 

انواع دات ‌گین

دات‌گین دو مدل دارد 

  1. دات‌گین مکانیکال 
  2. دات‌گین اپتیکال

برای مطالعه ادامه مطلب به صفحه این پست در سایت پرینت مگ در لینک زیر مراجعه کنید

دات ‌گین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

کرونا در چاپ فلکسو

کرونا در چاپ فلکسو هم وجود دارد . کرونا یا به عبارت دیگه کرونا تریتمنت اصطلاحی است که در چاپ بر روی سطوح پلاستیکی ، فلزی و کاغذ استفاده می‌شود.

کرونا تریتمنت عملی است که با آن کشش سطحی جنس‌های چاپی پلاستیکی یا فلزی یا کاغذی بالا برده می‌شود تا مرکب بهتر به سطح جنس چاپی بچسبد.

کرونا

بهترین زمان برای کرونا کردن سطح جنس چاپی زمان تولید آن است ولی از آنجایی که این خاصیت به مرور زمان مقدارش کم می‌شود ، ماشین های چایی واحدی بنام کرونا دارند و فیلمی که از زیر این قسمت عبور می‌کند دوباره کرونا می‌شود.

فیلمی که کرونای خود را از دست داده باشد و یا مقدار کرونایش کم شده باشد مرکب را به خوبی به خود جذب نمی‌کند و بعد از چاپ از روی سطح چاپی جدا می‌شود.

برای مطالعه بیشتر درباره انواع فیلم بسته بندی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کرونا تریتمنت با افزایش کشش سطحی مرکب باعث گسترده شدن مرکب می‌شود و از گلوله شدن مرکب جلوگیری می‌کند.

برای افزایش کرونای فیلم قسمتی در ماشین‌های چاپی وجود دارد که با اعمال ولتاژ بالای الکتریسیته سطح چاپی را برای چاپ آماده می‌کنند و مقدار کرونای فیلم را به مقدار لازم می‌رسانند.

 

کرونا در چاپ فلکسو

 

مقدار کرونای لازم برای فیلم‌های مختلف

بر روی فیلم‌های مختلف به کشش سطحی مختلفی احتیاج داریم.

جدولی زیر حداقل مقدار کرونای لازم بر روی فیلم‌های مختلف را نشان می‌دهد.

 

ویرایش
نام فیلم نام اختصاصی حداقل کرونای لازم
پلی استر PET ۵۲
پلی اتیلن PE ۳۸
پلی پروپیلن B.OPP ۳۸
پلی پروپیلن کست CPP ۳۸
پلی‌امید PA ۵۲

 

راه تشخیص مقدار کرونای فیلم چاپی

برای تشخیص مقدار کرونای فیلم چاپی از ماژیک یا مرکب‌های مخصوصی که برای این کار ساخته شده است استفاده می‌شود.

برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید

کرونا در چاپ فلکسو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

علامت رجیستر و کاربرد آن در چاپ

علامت رجیستر مارک علامتی است پرکاربرد و ضروری در فرم‌های چاپی.

علامت رجیستر علامتی است که در اکثر کارهای چاپی دیده می‌شود . از این علامت بیشتر برای کنترل روی هم خوری رنگ‌ها استفاده می‌شود ولی این علامت کاربردهای دیگری هم دارد .

به طور مثال چاپ فلکسو بغیر از استفاده برای کنترل روی هم خوری رنگ‌ها ، برای چسباندن یا مانت کردن کلیشه نیز استفاده می‌شود. بنابراین حتی در  فرم تک رنگ هم باید این علامت را در اطراف کار قرار دهیم. تا کلیشه به درستی بر روی اسلیو یا سیلندر کلیشه چسبانده شود. 

رنگ و ضخامت علامت رجیستر مارک

رنگ این علامت  باید رنگ رجیستریشن باشد .این رنگ در تمام برنامه‌های طراحی وجود دارد و علامت این رنگ هم شبیه همین علامت رجیستر است . این رنگ رنگی است که در تمام رنگ‌ها و یا پلیت‌های ما ظاهر می‌شود. 

علامت رجیستر چاپ

ضخامت این علامت بستگی به نوع چاپ و شرایط چاپ دارد . بطور مثال در چاپ افست که توانایی چاپی زیادی دارد و نازکترین خطوط را نیز می‌تواند چاپ کند ، شما می توانید این علامت را با هر ضخامتی استفاده کنید .

در چاپ فلکسو نسبت به ضخامت کلیشه ضخامت این خط فرق می‌کند و در کلیشه‌های ضخیم‌تر این خط ضخیم‌تر می‌شود.

برای مطالعه مطلب کامل روی لینک زیر کلیک کنید

علامت رجیستر و کاربرد آن در چاپ

در این مطلب سعی شده شما را با مبحث علامت رجیستر مارک آشنا کنیم . در سایت پرینت مگ مطالب دیگری هم درباره آموزش چاپ افست و یا آموزش چاپ فلکسو  وجود دارد . به راحتی با جستجو در سایت می‌توانید آنها را پیدا کنید و یا با کلیک بر روی دکمه های زیر به تمام مطالب آن بخش دسترسی پیدا کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

اکستندد گاموت – اکینوکس

اکستندد گاموت یعنی چاپ با فضای رنگی بسیار بزرگتر از چهار رنگ اصلی . در چاپ با چهار رنگ اصلی CMYK فضای رنگی بسیار کوچکی نسبت به فضاهای رنگی دیگر مثل RGB و یا فضای رنگی Pantone یا رنگهای ساختگی داریم. در فضای رنگی اکستندد گاموت از دو رنگ یا سه رنگ اضافی برای گسترش دادن فضای رنگی CMYK استفاده می‌شود. این سه رنگ عبارتند از رنگ‌های نارنجی ، سبز و آبی. با اضافه شدن این سه رنگ به چهار رنگ اصلی می‌توانیم به دامنه رنگی بسیار بزرگتر و بهتری نسبت به قبل برسیم . در حال حاضر وقتی بخواهیم به یک رنگ خاص ، که معمولا قابل دسترسی در فضای رنگی چهار رنگ نیست برسیم باید از رنگهای ساختگی یا رنگهای پنتون استفاده کنیم . ولی از آنجایی که تعداد برجهای ماشین های چاپ محدود است ، نمی توانیم بیشتر از یکی یا دو تا مرکب ساختگی داشته باشیم . یکی دیگر از مشکلاتی که در چاپخانه‌ها وجود دارد نگهداری مرکب ساختگی اضافی و شستشوی برج‌های ماشین بعد از اتمام یک سفارش چاپی است. این ماشین برای چاپ بعدی می‌بایست آماده شود و اگر در سفارش بعدی از مرکب‌های ساختگی دیگری استفاده شده باشد باید  ماشین به طور کامل شستشو شود و برای سفارش بعدی آماده شود . این کار باعث هدر رفتن مقدار زیادی مرکب می‌شود و زمان زیادی برای این کار لازم است . در چاپ برای تمیز کردن ماشین باید مقدار زیادی حلال یا مواد شستشو استفاده کرد که قیمت زیادی دارند. برای همین سال‌هاست که روشی در چاپ افست بوجود آماده و به آن چاپ اکستندد گاموت یا به عبارت دیگر چاپ هگزاکروم می‌گویند.

هگزاکروم - اکستندد گاموت

اگر در نرم افزار کرل‌ دقت کرده باشید در قسمت خروجی آن با این سیستم هگزاکروم یا شش رنگ برخورد داشته اید.  

Esko Equinox

چند سالی است که شرکت Esko روشی را برای کمک به چاپخانه‌ها معرفی کرده است. این روش چاپی اکینوکس نام دارد که در واقع بجای استفاده از چندین مرکب ساختگی در کنار چهار رنگ اصلی به شما اجازه می‌دهد که فقط با شش یا هفت رنگ ثابت کلیه سفارشات چاپی‌اتان را چاپ کنید.   اکستندد گاموت

برای آشنایی با مزایای سیستم اکینوکس به سایت پرینت مگ در لینک زیر مراجعه کنید

مزایای سیستم اکینوکس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

لب پنجه کاغذ و اهمیت آن در طراحی

لب پنجه کاغذ به قسمت ابتدای کاغذ گفته می‌شود که توسط گیره‌های مخصوصی در ماشین چاپ افست گرفته می‌شود و کاغذ را از آپارات ماشین تا تخته تحویل بین برج‌ها جابجا می‌کند.

این کار با دقت بسیار زیادی انجام می‌شود و اگر مشکلی برای لب پنجه‌های ماشین  پیش بیاید باعث بهم خوردن رجیستر کار چاپی می‌شود.

به این گیره‌ها Gripper  گفته می‌شود و به لب پنجه کاغذ Gripper Edge می‌گویند.

لب پنجه کاغذ در چاپ افست بین ۸ میلیمتر تا ۱۲ میلیمتر قابل تنظیم است ولی معمولا از ۱۰ میلیمتر کمتر نمی‌گیرند مگر اینکه در سفارشی فضای کاغذ کم باشد.

برای بدست آوردن دقیق این عدد می‌توانید کاتالوگ دستگاه را نگاه کنید و یا از اپراتور ماشین چاپ بپرسید.

برای مطالعه بیشتر درباره فرم ‌بندی کتاب و مجله و نکته‌هایی که باید بدانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اهمیت لب پنجه کاغذ در طراحی

شما به عنوان طراح باید همیشه اندازه لب پنجه را در نظر داشته باشید .

بطور مثال وقتی می‌خواهید یک فرم چاپی را بر روی کاغذ ۵۰ در ۷۰ ببندید باید اندازه رنگ خور طرح‌تان حداقل یک سانتمتر از سمت ارتفاع کاغذ کوچک‌تر در نظر بگیرید. به عبارت دیگر فضای رنگ خور شما ۴۹ سانتیمتر در ۷۰ سانتیمتر خواهد بود.

بنابراین هر کاغذی که داشتید باید از سمتی که وارد ماشین چاپ افست میشه یا همون ارتفاع کاغذ ۱ سانتیمتر کم کنید.

نکته مهم 

یک سانتیمتر معمولا در خیلی از فرم‌های چاپی باطلع می‌شود و در قسمت برش دور ریخته می‌شود. ولی شما می‌توانید در فرم‌هایی که در گوشه‌های آن رنگ ندارد ، از این قسمت استفاده کنید.

بطور مثال لب چسب جعبه‌ها را می‌توانید در این منقطه قرار دهید و یا پاکت های پستی را که کناره‌های سفید دارد در لب پنجه قرار بدید و از این یک سانت هم استفاده کنید.

لب پنجه کاغذ

برای مطالعه بیشتر درباره ابزارهای لازم در چاپخانه  بر روی لینک زیر کلیک کنید.

یک تجربه شخصی در چاپ افست

وقتی می‌خواهید یک فرم چاپی را ببندید هیچ موقع روی کل فضای کاغذی که دارید حساب باز نکنید.

چون احتمال دارد کاغذی که به چاپخانه می‌رسد لبه های صاف و خوبی نداشته باشد ، بنابراین برشکار هر چهار طرف کاغذ را برش می زند .

از طرفی حداقل یک سانتیمتر لب پنجه دارید و از طرف دیگر نباید تا لبه انتهایی کاغذ که معمولا کالربار قرار میگیرد مرکب خور داشته باشید .

چون اگر کاغذتان نازک باشد و مقدار مرکب آن قسمت زیاد باشد کاغذتان لول می‌شود و به نوردها چسبیده و وارد ماشین چاپ می‌شود و یک افتضاح واقعی بوجود می‌آید و باید چند ساعتی درگیر خارج کردن تکه کاغذ و تمیز کردن نوردهای مرکب شوید.

برای مطالعه ادامه مطلب و مطالب مشابه به لینک زیر مراجعه کنید

لب پنجه کاغذ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی