مجله چاپ و بسته بندی

سایت آموزشی چاپ و بسته بندی

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

حداقل ترام در چاپ فلکسو چیست؟

حداقل ترام در چاپ فلکسو یعنی کوچک‌ترین ترامی که در کلیشه شما قابل‌چاپ است چه درصدی می‌باشد.

در کلیشه‌های چاپ فلکسو از دو جهت می‌توان حداقل ترام را بررسی کرد. اول حداقل ترامی که کلیشه‌ساز می‌تواند بر روی کلیشه تولید کند و دوم حداقل ترامی که چاپخانه شما می‌تواند چاپ کند.

حداقل ترام در چاپ فلکسو

حداقل ترام در حالت اول که مربوط به کلیشه سازی است به روش و دستگاه‌های کلیشه‌سازی برمی‌گردد. به‌طور مثال در روش آنالوگ از فیلم لیتوگرافی استفاده می‌شود ترام‌های زیر ۳ درصد خیلی راحت قابل‌تولید نیستند. پس در مرحله نوردهی و کلیشه‌سازی هم انتقال آن‌ها بر روی کلیشه می‌تواند مشکلاتی داشته باشد.

در روش دیجیتال تولید ترام‌های ریز خیلی راحت‌تر از روش آنالوگ است و به‌راحتی با داشتن دستگاه‌های مدرن امروزی حتی ترام‌های کمتر از ۱ درصد نیز بر روی کلیشه قابل‌تولید است. به‌طور مثال حتی ترام ۰٫۴ درصد نیز بر روی کلیشه ۱٫۱۴ قابل‌تولید است. البته چاپ شدن و باقی ماندن این ترام ریز بر روی کلیشه در طول چاپ مسئله دیگری است.

حداقل ترام در حالت دوم به چاپخانه برمی‌گردد. وقتی چاپخانه ای به کلیشه ساز سفارش تولید کلیشه می‌دهد باید برای ترام‌های کار ال‌پی‌ای مشخص کند. این ال‌پی‌ای رابطه خاصی با حداقل ترام قابل‌چاپ در چاپخانه دارد. اگر رابطه بین ال‌پی‌ای کلیشه و ال‌پی‌ای آنیلوکس مصرفی در چاپ درست رعایت نشده باشد و ترام‌های پایین روی کلیشه کوچک‌تر از حفره‌های روی آنیلوکس باشند نوک ترام‌ها وارد حفره‌های روی آنیلوکس می‌شوند و مرکب اضافی به خود می‌گیرند و باعث دون زدن چاپ می‌شوند.

برای اینکه رابطه بین آنیلوکس و کلیشه را بدانید می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

ال‌پی‌ای آنیلوکس / ۶ = ال‌پی‌ای کلیشه

 

برای دسترسی به ادامه مطلب به صفحه اصلی این پست در سایت پرینت مگ به لینک زیر مراجعه کنید

حداقل ترام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

انواع ماشین چاپ فلکسو

ماشین چاپ فلکسو نسبت به نوع چیدمان برج های چاپ و سیلندر فشار به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می شوند. ماشین های فلکسو به چهار دسته سیلندر مرکزی ، خطی ، استک و کارتنی تقسیم بندی می‌شوند.

 

انواع ماشین فلکسو

 

ماشین فلکسو استک

از ۱ رنگ تا ۸ رنگ دارد . بعضی از ماشین ها می توانند در هر دوطرف جنس چاپ کنند . ترپ رنگ ها نباید کمتر از ۱/۶۴ اینچ برای فیلم های نازک باشد.معمولا این ماشین ها با قابلیت هایی مثل لمینت ، دایکات و مواردی دیگر ترکیب می شوند.
ماشین فلکسو اینلاین یا خطی
از این ماشین تا ۱۲ رنگ نیز وجود دارد. با یک وسیله ساده این امکان را دارند که بر روی دو طرف جنس چاپ کنند. برای چاپ روی جنس های ضخیم مثل مقوا و کارتن قابل استفاده هستند . برای چاپ فیلم های نازک توصیه نمی شوند . معمولا این ماشین ها با قابلیت هایی مثل لمینت ، دایکات و مواردی دیگر ترکیب می شوند.

ماشین فلکسو کارتنی

مانند فلکسوی اینلاین است با این تفاوت که معمولا ماشین های آن تا چهار رنگ می باشند.به صورت برگی تغذیه می شود و ماشین با عرض ۱۲۰ اینچ نیز برای چاپ روی کارتن ضخیم وجود دارد فقط یک طرف را چاپ می کند و معمولا دقت زیادی برای رجیستر کردن رنگها ندارد .
ماشین فلکسو با سیلندر فشار مشترک یا سیلندر مرکزی
ماشین های ۴ رنگ تا ۸ رنگ دارد ولی فقط بر روی یک سمت از جنس می تواند چاپ کند .دقت بسیار بالایی دارد به علت دسترسی سخت به برج های رنگ زمان آماده سازی ماشین طولانی تر است .

ماشین فلکسو سیلندر مرکزی

بیشتر ماشین های فلکسو واید وب از این سیستم استفاده می کنند .که به آنها کمک می کند

از رجیستر خوب و سرعت بالایی برخوردار باشند.

ماشین فلکسو خطی یا اینلاین

اکثر ماشین های چاپ لیبل به این صورت هستند و برج های رنگی پشت سر هم قرار گرفته اند.

 

برای مطالعه بیشتر درباره سیستم مرکب دهی با تیغه دکتر بلید بر روی لینک زیر کلیک کنید

 

سیستم مرکب دهی با تیغه دکتر بلید

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

کالریمتر و اسپکتروفتومتر چه تفاوتی با هم دارند ؟

کالریمتر و اسپکتروفتومتر دو دسته از دستگاه‌های اندازه‌گیری رنگ هستند که برای ذخیره ، ارتباط و ارزیابی رنگها استفاده میشوند. دستگاه های اندازه گیری رنگ به شما کمک میکنند  تا در بسته ‌بندی‌های مقوایی و یا بسته ‌بندی‌های غذایی مطمئن شوید که رنگ چاپ شده شما با رنگ‌هایی  که در طراحی مشخص کرده بودید یکی می‌باشد. این دستگاه‌ها تقریبا در تمام صنایع مانند پلاستیک ، پارچه ، مرکب سازی  ، چاپ و بسته‌بندی که در آنها  رنگ‌ها اهمیت دارند استفاده میشوند.


در کل دو مدل دستگاه اندازه‌گیری رنگ وجود دارد .

_ کالریمتر

اسپکتروفتومتر

برای آشنایی با کارایی های این دو دستگاه و اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید 

کالریمتر و اسپکتروفتومتر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی

Delta E چیست ؟

Delta E به روش محاسبه اختلاف دو رنگ گفته می‌شود. دلتا ای فرمولی است که با آن اختلاف دو رنگ را در فضای رنگی CIE LAB و یا LCH محاسبه می‌کنند.

در سال‌های مختلف فرمول‌های مختلفی برای محاسبه بهتر و دقیق‌تر اختلاف دو رنگ ابداع شده است.
بطور مثال Delta E1976 که به آن de76 هم گفته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین روش‌های محاسبه اختلاف دو رنگ است. از روش‌ها یا متدهای دیگر می‌توان به MCM , CIE94 , CIE2000 اشاره کرد . همه این روش‌ها دلتا ای را محاسبه می‌کنند ولی نتیجه‌های مختلفی به ما نشان می‌دهند.

برای مطالعه ادامه مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید 

از کدام روش برای محاسبه Delta E استفاده کنیم ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمیدرضا پیوندی