لب پنجه کاغذ به قسمت ابتدای کاغذ گفته می‌شود که توسط گیره‌های مخصوصی در ماشین چاپ افست گرفته می‌شود و کاغذ را از آپارات ماشین تا تخته تحویل بین برج‌ها جابجا می‌کند.

این کار با دقت بسیار زیادی انجام می‌شود و اگر مشکلی برای لب پنجه‌های ماشین  پیش بیاید باعث بهم خوردن رجیستر کار چاپی می‌شود.

به این گیره‌ها Gripper  گفته می‌شود و به لب پنجه کاغذ Gripper Edge می‌گویند.

لب پنجه کاغذ در چاپ افست بین ۸ میلیمتر تا ۱۲ میلیمتر قابل تنظیم است ولی معمولا از ۱۰ میلیمتر کمتر نمی‌گیرند مگر اینکه در سفارشی فضای کاغذ کم باشد.

برای بدست آوردن دقیق این عدد می‌توانید کاتالوگ دستگاه را نگاه کنید و یا از اپراتور ماشین چاپ بپرسید.

برای مطالعه بیشتر درباره فرم ‌بندی کتاب و مجله و نکته‌هایی که باید بدانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اهمیت لب پنجه کاغذ در طراحی

شما به عنوان طراح باید همیشه اندازه لب پنجه را در نظر داشته باشید .

بطور مثال وقتی می‌خواهید یک فرم چاپی را بر روی کاغذ ۵۰ در ۷۰ ببندید باید اندازه رنگ خور طرح‌تان حداقل یک سانتمتر از سمت ارتفاع کاغذ کوچک‌تر در نظر بگیرید. به عبارت دیگر فضای رنگ خور شما ۴۹ سانتیمتر در ۷۰ سانتیمتر خواهد بود.

بنابراین هر کاغذی که داشتید باید از سمتی که وارد ماشین چاپ افست میشه یا همون ارتفاع کاغذ ۱ سانتیمتر کم کنید.

نکته مهم 

یک سانتیمتر معمولا در خیلی از فرم‌های چاپی باطلع می‌شود و در قسمت برش دور ریخته می‌شود. ولی شما می‌توانید در فرم‌هایی که در گوشه‌های آن رنگ ندارد ، از این قسمت استفاده کنید.

بطور مثال لب چسب جعبه‌ها را می‌توانید در این منقطه قرار دهید و یا پاکت های پستی را که کناره‌های سفید دارد در لب پنجه قرار بدید و از این یک سانت هم استفاده کنید.

لب پنجه کاغذ

برای مطالعه بیشتر درباره ابزارهای لازم در چاپخانه  بر روی لینک زیر کلیک کنید.

یک تجربه شخصی در چاپ افست

وقتی می‌خواهید یک فرم چاپی را ببندید هیچ موقع روی کل فضای کاغذی که دارید حساب باز نکنید.

چون احتمال دارد کاغذی که به چاپخانه می‌رسد لبه های صاف و خوبی نداشته باشد ، بنابراین برشکار هر چهار طرف کاغذ را برش می زند .

از طرفی حداقل یک سانتیمتر لب پنجه دارید و از طرف دیگر نباید تا لبه انتهایی کاغذ که معمولا کالربار قرار میگیرد مرکب خور داشته باشید .

چون اگر کاغذتان نازک باشد و مقدار مرکب آن قسمت زیاد باشد کاغذتان لول می‌شود و به نوردها چسبیده و وارد ماشین چاپ می‌شود و یک افتضاح واقعی بوجود می‌آید و باید چند ساعتی درگیر خارج کردن تکه کاغذ و تمیز کردن نوردهای مرکب شوید.

برای مطالعه ادامه مطلب و مطالب مشابه به لینک زیر مراجعه کنید

لب پنجه کاغذ