ترپینگ در فایل در صنعت چاپ به عملی گفته می شود که در مرحله طراحی یا آماده سازی فایل انجام می شود تا خطای جابجایی در مرحله چاپ کمتر دیده شود . در حین چاپ به دلایل مختلف که در ادامه توضیح خواهم داد رنگها روی هم نمی خورند. به روی هم نخوردن رنگها اصلاحا Misregistration گفته می شود .

رجیستر نشدن چاپ

از دلایل که باعث جابجایی در چاپ می شود می توان به عوامل زیر اشاره کرد.

  • جنسی که چاپ روی آن انجام میشود از دلایل اصلی جابجایی در چاپ است . بطور مثال در چاپ روی کاغذ به علت وجود آب در برج های مختلف کاغذ دچار اعوجاج می شود و رنگها روی هم نمی خورند.
  • درست بسته نشدن پلیت ها یا کلیشه ها در چاپ افست و یا فلکسو
  • وجود اشکال در ماشین چاپ
  • اشتباهات اپراتوری در تنظیم ماشین چاپ

با اینکه با دقت در موارد بالا جابجایی رنگها به کمترین مقدار آن می رسد با این حال این مقدار هیچ موقع به صفر نمی رسد. بنابراین برای برطرف کردن این مسئله باید به سراغ تکنیک ترپینگ در پیش از چاپ برویم .

در تکنیک ترپینگ با ایجاد همپوشانی در لبه های رنگهایی که با هم در ارتباط هستند مسئله جابجایی رنگ ها را از بین می بریم .

برای انجام ترپینگ در مرحله پیش از چاپ معمولا توسط ادیتورهای با تجربه با دقت زیاد به صورت دستی انجام می شود . البته برای سرعت بخشیدن به این کار می توان از پلاگ این های حرفه ای که برای این کار وجود دارد نیز استفاده کرد . یکی از  بهترین پلاگ این های ترپینگ برنامه Power Trapper   و Instant Trapper  شرکت Esko هستند که در مجموعه پلاگ این های DeskPack  وجود دارند. این پلاگ این ها در کمتر از ۳ ثانیه می توانند یک فایل پیچیده را ترپ گیری کنند و برای خروجی آماده کنند.

آموزش ترپ گیری

ترپ گیری یا ترپینگ به دو شکل انجام می شود.

روش اول – با همپوشانی به شکل گسترده شدن. Spread

روش دوم – با همپوشانی به شکل جمع شدن. Choke

برای ترپ گیری دو رنگ که در مجاورت هم هستند باید انتخاب کنیم که یکی از رنگها را یا بزرگتر کنیم و یا کوچکتر کنیم . بهترین روش برای انتخاب رنگ مورد نظر روش انتخاب بر اساس روشنایی رنگ ها است . برای این همیشه رنگهای روشن را بزرگتر می کنیم و به زیر رنگ های تیره تر می بریم و در بعضی مواقع رنگ های تیره تر را با تکنیک جمع شدن کاری می کنیم که رنگ روشن تر که در مجاورت رنگ تیره تر وجود دارد به زیر رنگ تیره برود . ما همیشه سعی می کنیم که رنگ های تیره تر را بزرگتر نکنیم چون با این کار سایز آنها را نیز بزرگتر کرده ایم .

 

برای مطالعه ادامه مطلب بالا و دسترسی به سایر مطالب مربوط به چاپ و بسته بندی به لینک زیر مراجعه کنید 

ترپینگ در فایل چیست ؟