دات ‌گین یا همان افزایش درصد ترام اصطلاحی است که در تمامی چاپ‌ها به چشم می‌خورد. دات ‌گین اتفاقی است که باعث تیره‌تر شدن طرح  چاپ شده با آن چیزی که در ذهن داریم می‌شود.

عوامل زیادی باعث این افزایش درصد می‌شوند. جنس‌های چاپی توانایی جذب مختلفی دارند برای همین رفتارشان در برابر مرکب یکسان نیست و بطور مثال کاغذ تحریر مرکب را به داخل خود می‌کشد و اندازه ترام چاپ شده بزرگ‌تر می‌شود ولی کاغذ گلاسه به مقدار خیلی کمتری این کار را می‌کند و مرکب را در سطح خود نگه می‌دارد.

 

درصد دات‌ گین

درصدی که یک ترام اندازه‌اش بزرگتر می‌شود را درصد دات ‌گین می‌گویند. بطور مثال اگر در فایل اندازه ترام ۲۰ درصد است ولی در چاپ بعد از اندازه‌گیری دیدیم که به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده یعنی ما در این قسمت ۱۰ درصد افزایش درصد ترام یا دات ‌گین داشته‌ایم.

دات ‌گین در مراحل پیش از چاپ و چاپ اتفاق می‌افتد. در مرحله پیش از چاپ به قسمت‌هایی که نوردهی داریم ، می‌تواند افزایش و یا کاهش درصد ترام  اتفاق بیافتد. به کاهش درصد ترام دات‌لاست Dot Lost  گفته می‌شود.

در مرحله چاپ افزایش درصد ترام می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد ولی از مهمترین عوامل آن می‌توانیم به نوع جنس چاپی ، فشار و ویسکوزیته مرکب اشاره کرد.

اگه علاقه‌مند هستید در مورد رفتار مرکب و دنسیته آن اطلاعات بیشتری داشته باشید این مطلب را بخوانید.
دنسیته مرکب چیست ؟

 

انواع دات ‌گین

دات‌گین دو مدل دارد 

  1. دات‌گین مکانیکال 
  2. دات‌گین اپتیکال

برای مطالعه ادامه مطلب به صفحه این پست در سایت پرینت مگ در لینک زیر مراجعه کنید

دات ‌گین