فرم ‌بندی کتاب و مجله در چاپ افست یکی از کارهایی است که قبل از چاپ در لیتوگرافی برای آماده سازی فرم های چاپی انجام می‌شود.

چاپ کتاب و مجله در تیراژهای معمولی به روش چاپ افست انجام می‌شود و برای آن زینک ساخته می شود ولی در تیراژهای میلیونی به روش چاپ گراوور انجام می‌شود و برای آن سیلندرهای فلزی ساخته می‌شود.

فرم‌ بندی به تکنیکی گفته می‌شود که صفحات بر روی کاغذ به شکلی چیده شوند که بعد از تا شدن به ترتیب شماره صفحه قرار بگیرند.

وقتی قرار باشد که یک مجله یا کتاب چاپ شود ابتدا تمام صفحات در نرم افزار مخصوصی مثل ادوبی ایندیزاین یا کوآرک اکسپرس طراحی یا صفحه آرایی می‌شوند . بعد باید این صفحات به ترتیب خاصی نسبت به سایز ماشین و سایز کاغذ چیده شوند که بعد از چاپ توسط ماشین تاکنی ، تا شوند و تشکیل یک فرم را بدهند.

یک کتاب یا مجله از کنار هم قرار گفتن چندین فرم ساخته می‌شود. بعد از آماده شدن فرم ها ، جلد تمام فرم ها را احاطه می‌کند و توسط دستگاهی بنام برش سه طرفه این کتاب برش داده می‌شود .

انواع روش فرم بندی کتاب و مجله

فرم بندی کتاب و مجله اکثر اوقات در لیتوگرافی ها انجام می‌شود . برای این کار از سه  روش استفاده می شود. 

روش اول : فرم بندی دستی به کمک ساخت ماکت کاغذی کتاب یا مجله

روش دوم : فرم بندی به کمک نرم افزار این‌دیزاین ( که برای اطمینان باز هم از ماکت کاغذی کمک می‌گیرند. )

روش سوم : استفاده از نرم افزارهای فرم بندی ( مطمئن ترین و سریع‌ترین روش است )

برای این کار در ایران بیشتر از برنامه کداک پرپس یا سیگنا استیشن که برای شرکت هایدلبرگ است استفاده می شود.

 

برای مطالعه بیشتر درباره برنامه پرپس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

انواع فرم بندی کتاب و مجله

فرم ‌بندی‌ها انواع مختلقی دارند ولی دو مدل آن بسیار پرکاربردتر و معروف‌تر است . فرم ‌بندی منگنه و فرم بندی ته چسب

در فرم بندی منگنه فرم‌ها بعد از تا شدن در داخل همدیگر قرار می‌گیرند و معمولا این فرم بندی برای مجلات با تعداد صفحات کم استفاده می‌شود. در نهایت جلد این فرم‌ها را احاطه می‌کند و توسط منگنه این فرم‌ها از وسط به هم می‌چسبند.

در فرم بندی ته چسب فرم‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و در نهایت به کمک چسب به جلد چسبانده می‌شوند.

البته برای کتاب‌های نفیس‌تر و مرجع که تعداد باز و بسته شدنشان بیشتر است از روش ته دوخت استفاده می‌شود ولی از نظر فرم بندی فرقی با ته چسب نمی‌کنند.

معمولا کتابها و مجلات با تعداد صفحات کم به روش منگنه صحافی می‌شوند و اگر تعداد صفحات زیاد باشد از روش ته چسب و یا ته دوخت استفاده می‌شود.

برای مطالعه نسخه کامل این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید

فرم بندی