در دنیای بسته‌بندی انواع مختلفی از جعبه‌ها وجود دارند که بانام‌های مختلف استفاده می‌شوند. سه نوع از این جعبه‌ها مصرف بسیار بیشتری دارند و بانام‌های انگلیسی مختلفی شناخته می‌شوند.

به‌طور مثال می‌توان به Folding Cartons, Corrugated Boxes, Cardboard Boxes, Setup Boxes, Rigid boxes, paperboard boxes اشاره کرد.

در ادامه توضیح بیشتری درباره این سه نوع جعبه خواهیم داد. همه این جعبه‌ها از کاغذ ساخته می‌شوند و فرق اصلی آن‌ها در ضخامت آن‌ها و نوع مصرف آن‌ها می‌باشد.

Folding Cartons و یا جعبه‌های مقوایی

 جعبه مقوایی

جعبه‌های مقوایی یکی از پرمصرف‌ترین نوع جعبه‌ها می‌باشد که روزانه تعداد زیادی از آن‌ها برای بسته‌بندی انواع محصولات دارویی، بهداشتی و یا هر وسیله کوچکی که احتیاج به جعبه داشته باشد مورداستفاده قرار می‌گیرند. بیشتر جعبه‌هایی که در داروخانه‌ها و یا سوپرمارکت‌ها می‌بینیم از این نوع می‌باشند. این جعبه‌ها از مقوا استفاده می‌کنند. مقواهای استفاده‌شده در ضخامت‌های مختلفی می‌باشند و نسبت به نوع کارکردشان ضخامت و شکل خاصی دارند.

برای بررسی دقیق‌تر درباره بسته‌بندی‌های مقوایی به روی لینک کلیک کنید.

Rigid Boxes و یا جعبه‌های سخت

 جعبه سخت

به جعبه‌های سخت Setup box هم گفته می‌شود . این نوع از جعبه‌ها به‌راحتی خم نمی‌شوند و مانند جعبه‌های مقوایی بدنه نازکی ندارند. از جعبه‌های سخت بیشتر برای نگه‌داری محصولاتی استفاده می‌شود که ارزش زیادی دارند و یا وزن محصول زیاد است. البته از جعبه‌های سخت برای بسته‌بندی هدایا و یا کتاب‌های نفیس نیز استفاده می‌شود. از بسته‌بندی‌های سخت برای بسته‌بندی محصولات سنگین و یا حساس استفاده می‌شود. جعبه موبایل‌های آیفون نمونه معروفی از جعبه‌های سخت می‌باشد.

برای بررسی دقیق‌تر درباره بسته‌بندی‌های سخت به روی لینک کلیک کنید.

Corrugated Boxes و یا جعبه‌های کارتنی

 جعبه کارتنی

جعبه‌های کارتنی همان جعبه‌هایی هستند که معمولاً به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شوند. جنس این جعبه‌ها معمولاً از سه لایه کاغذ که به هم چسبیده‌اند ساخته می‌شود البته کاغذ لایه وسط به‌صورت موج‌دار می‌باشد. برای بسته‌بندی جنس‌های سنگین‌تر از تعداد لایه‌های بیشتری استفاده می‌شود. از جعبه‌های کارتنی برای نگه‌داری جعبه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود به این صورت که چندین جعبه مقوایی داخل این کارتن‌ها قرار می‌گیرند تا کار حمل‌ونقل راحت‌تر شود.

 

ورقه کارتنی

از ورق هایی که برای تولید جعبه های کارتنی استفاده می شود برای تولید استندهای نمایشگاهی نیز استفاده می شود .استندهای نمایشگاهی معمولا  در فروشگاها و سوپرمارکت ها برای نمایش محصولات جدید استفاده می شود . بعضی از مواقع از ورق های نازک تر کارتنی بجای مقوا برای بسته بندی محصول نیز استفاده می شود.

برای بررسی دقیق‌تر درباره بسته‌بندی‌های کارتنی به روی لینک کلیک کنید.

این مطلب از سایت پرینت مگ به آدرس www.printMag.ir باز نشر شده است .

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مقالات بیشتر درباره چاپ و بسته بندی به سایت https://www.PrintMag.ir  مراجعه کنید